Sağlık

Online eğitim gören öğrencilere fiziksel aktivite önerileri

Bu inaktivite durumu da çeşitli sorunlara yol açıyor. Fizikî aktivite ile hareketin artırılması ve hareketsizliğin azaltılması sağlanarak çocukluk periyodunda yahut ileride oluşabilecek hastalıkların önüne geçilebilir diyen İstanbul Rumeli Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Ar. Gör. Emine Parıltı DEMİRCAN ‘’Online eğitim gören öğrenciler hangi yaşta hangi aktiviteleri yapmalı?’’ sorusunu şöyle cevapladı;

Aktivite programları dört tip aktiviteyi içermelidir

Yaş kümesine nazaran değişmekle birlikte genel olarak aktivite programları, dört tip aktiviteyi içermelidir. Bunlar; dayanıklılık (aerobik), kas kuvvetlendirme ve yük, kemik kuvvetlendirme ve istikrar, germe aktiviteleridir. Aerobik aktiviteler bu programın çekirdeğini oluşturmalıdır. Bilhassa hayatlarının birinci devirlerinde hareketsiz olan çocuklar antrenmanlara yavaş başlamalı ve haftada 1-2 sefer 15-30 dakikalık orta şiddetli aktiviteler yapmalıdır. Çocuklar bu düzeydeki antrenmanları tolere edebildiklerinde, haftada 2-3 gün 30 dakikalık aktiviteden, haftada 3-4 gün 30 dakikalık aktiviteye doğru kademeli olarak ilerlenmelidir.

Fizikî aktiviteler yaş kümesine nazaran belirlenmelidir

Çocukların yapacağı fizikî aktivitelere karar verilirken temel olarak yaş, fizikî etraf, fizikî uygunluk ve beden yükü dikkate alınmalıdır diyen İstanbul Rumeli Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Ar. Gör. Emine Parıltı DEMİRCAN kelamlarına şöyle devam etti: ‘’Bunlara ek olarak eğlenceli olması, çocukların ihtiyaçlarına nazaran planlanmış olması, çarçabuk uygulanabilir ve pratik olması, isteklilik ve gönüllülük de göz önünde bulundurulmalıdır. Tüm bu etkenler ortasında en değerli etken yaş olduğu için antrenman tekliflerimizi yaş kümesine nazaran belirlemek daha gerçek olacaktır.’’

5-7 yaş devri

Bu dönemdeki çocuklarda yer değiştirme ve istikrar hareketleri, el-göz uyumları gelişmeye başlar. Çocuklar oldukça süratli ve aktiftir. Büyük kas denetimleri süratlidir lakin dayanıklılık bu periyotta henüz zayıftır. Çocuklar bu dönemde özellikle rekabet içeren kişisel ve eşli oyunlardan büyük zevk alır. Geriye zıplar, tek eli ile topu fırlatır, hareketli topa tekme atar, potaya top atar. İstikrarları gelişmiştir. Tek ayak üzerinde ortalama 10 sn durabilirler. Ritimli hareketlere basitçe ahenk sağlarlar. Bu devirdeki çocuklara önerilen aktiviteler ve sporlara bakacak olursak; ip atlama, çizgi oyunları, tutma ve top yuvarlama oyunları ile buz pateni, jimnastik, atletizm, futbol, yüzme, judo sporları olabilir.

8-9 yaş devri

Bu periyottaki çocukların ritmik hünerlerinde gelişme gözlenir, dayanıklılıkları artar, kuvvet ve uyumu gelişir, temel hareketleri daha düzgün hale gelir, karmaşık hareket hünerleri gelişmeye başlar. Ayrıyeten top sürme, pas atma marifetleri ile ip atlama marifetleri gelişir. Bu yaş kümesindeki çocuklara halk oyunları, vurma yakalama oyunları, masa tenisi, boks, karate, taekwondo üzere aktivite ve sporlar önerilebilir.

10-11 yaş periyodu

Bu yaş kümesindeki çocuklarda ise kuvvet, çeviklik, istikrar ve uyum gerektiren marifetlerde artış görülür. Ekip sporlarına iştirakleri artar. Kalp, damar ve teneffüs sistemleri fizyolojik açıdan dayanıklılık sporları için daha elverişli hâle gelir. Bu devirdeki çocuklarda cinsiyet farklılıkları fizikî aktivite tercihlerinde değişiklik yaratabilir. Bu sebepten dolayı aktivite ve spor cinslerine, çocukların tercihleri dikkate alınarak karar verilmelidir. Ayrıyeten bu periyotta gelişime bağlı olarak duruş bozuklukları görülebilir.

Bu yaş kümesindeki çocukların duruş bozukluklarını önlemek için ise yoga, dans üzere aktiviteler uygun aktivitelerdir. Çocuklar basketbol ve voleybol üzere top sporlarına, yön bulma, tabiat yürüyüşleri, izcilik, kampçılık üzere doğa sporlarına yönlendirilebilirler. Bu periyotta çocukların aile ile birlikte yapılacak aktivitelere iştirakleri, bağlantısı artırmak için kesinlikle desteklenmelidir.

Çocukların yaş devirlerine uygun fizikî aktivite tekliflerinde bulunan Demircan kelamlarını şöyle tamamladı: ’’Çocuklar gün içerisinde, online ders haricinde “yaş x 10 dakika” müddet ile ekran (bilgisayar, tablet, televizyon, telefon vb.) karşısında vakit geçirebilir’’ dedi.

Hibya Haber Ajansı

,

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu