Ekonomi

Obeziteye karşı 10 önlem

Çağın hastalığı olarak tanımlanan obezite; diyabet başta olmak üzere tansiyon, kalp rahatsızlıkları, ortopedik hastalıklar ve kanser üzere birçok meseleye yol açabiliyor. Dünyada obezitenin yaygınlığı kıtalara nazaran değişiklik gösterirken, ülkemizde yaklaşık her 3 bireyden biri fazla kilo ve obezite sorunu yaşıyor. Obezite ile uğraşta hastanın motivasyonunun birinci sırada geldiğini söyleyen Memorial Ataşehir Hastanesi Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Bölümü’nden Prof. Dr. Erol Bolu, “4 Mart Dünya Obezite Günü” öncesi obeziteye karşı alınması gereken tedbirler hakkında bilgi verdi. 

Gerçek salgın obezite

Her kilolu beşere obezite hastası olarak yaklaşılması hakikat değildir. Bu hususta en geçerli kriter vücut kitle endeksidir. Vücut kitle indeksi 25’in üzerindeki şahıslar kilolu, 30’un üzerinde olanlar obezite hastası, 40’in üzerindekiler ise morbid obez olarak kabul edilmektedir. Obezite başta insülin direnci ve diyabet olmak üzere; tansiyon yüksekliği, koroner kalp hastalıkları, karaciğer yağlanması, inme, demans, ortopedik problemler ve kanser olmak üzere neredeyse bedenin bütün sistemini etkilemektedir. Bu tabloya eşlik eden hastalıklar da dahil edildiğinde dünyanın neredeyse %80’i obezite ve obezite ile alakalı rahatsızlıklardan etkilenmektedir. Kronik bir hastalık olarak tanımlanan obezite, tüm dünyayı tesiri altına alan salgın bir hastalık olarak kabul edilmelidir. Obezite ile ilgili son yıllarda yapılan çalışmalardan elde edilen istatistiki datalar Türkiye’de neredeyse her 3 bireyden 1’inin obez olduğunu ortaya koymaktadır. Uzak Doğu ülkelerinde bu oran çok daha düşük düzeylerde ilerlerken, Kuzey Amerika ülkelerinde tablo daha makus seyretmektedir. 

Kilo vermeye çalışan tek canlı insandır

Dünyada insan dışında kilo vermeye çalışan öbür bir canlı bulunmamaktadır. Değişen hayat şartları göz önüne alındığında obezitenin nedenleri ortaya çıkmaktadır. Genetik faktörlerin yanı sıra; hazır besinler, sıhhatsiz ve istikrarsız beslenme, hareketsiz hayat obeziteye yol açan faktörlerin başında sayılmaktadır. İş yerlerinde toplu olarak verilen yemeklerde görülebilen kalori dengesizliği, fast food alışkanlıkları, tüketilen besinlerin eskisi üzere doğal olmaması, çocukların erken devirde sıhhatsiz besinlerle tanışması obeziteyi global bir sorun haline getirmektedir. 

Kent planlaması obeziteye nazaran şekillendirilmeli

Obezite ile gayrette, yalnızca kilolu bireylere değil toplumun tümüne sorunun ciddiyetinin anlatılması gerekmektedir. Şahsî tedbirlerin yanı sıra radikal tedbirlerin de hayatın içine sokulması değerlidir. Bireylerin araç kullanmak yerine kısa uzaklıklara yürüyerek gitmesi, asansör yerine merdiven kullanılması üzere şahsî tedbirlerin yanı sıra kent planlaması toplumda giderek artan obeziteye nazaran şekillendirilebilir. Metro, otobüs üzere toplu taşıma sistemlerinde duraklar ortası aralık var olandan daha uzak tutularak beşerler yürümeye yönlendirilebilir ya da servis nakliyatında çeşitli düzenlemeler yapılarak fizikî aktivitenin artırılması sağlanabilir. Ayrıyeten insanların açık havada spor yapmasına imkan tanıyacak alanların kent planlaması içinde bulunması değerlidir. 

Çocuklarınıza rol model olun

Sağlıklı beslenme ismine besin kesiminde değişimler hayata geçirilmelidir. Bağımlılık derecesinde tesirli olan besinler konusunda toplum tam olarak aydınlatılmalıdır. Çocukların gününün birçoklarını geçirdiği okullardaki kantinlerin denetim altında bulundurulması değerlidir. Eğitim hayatının içine spor aktivitelerinin daha çok eklenmesi gerekmektedir. Tüm bunlarla birlikte beslenmeden spora kadar ebeveynlerin çocuklarına rol model olarak mümkün olduğunca birlikte aktiviteler gerçekleştirmesi gerekmektedir. Çocukları obeziteden kurtararak sağlıklı bir yaşama kavuşturma projesi aslında yetişkinleri de kurtarma projesidir. 

Kilo vermek için tez etmeyin

Obezite ile gayrette yapılan yanlışların başında çok süratli kilo verme isteği gelmektedir. Çok kısa müddette verilen kiloların tekrar çok kısa müddette geri alınabildiği unutulmamalıdır. Ayrıyeten obezite hastalarının süratli kilo randımanı sırasında farklı problemlerle müsabakası mümkündür. Beslenme sistemine günlük yalnızca 8 kalori yani bir bisküvinin eklenmesi bile 30 yılda 10 kilo alınmasına yol açmaktadır. Tam zıddı biçimde günlük beslenme tertibinden 8 kalorinin eksiltilmesi de 10 kilo verilmesini sağlayabilecektir. Yapılan çalışmalarda obezite hastalarının %5-7 kilo vermesi halinde metabolik sistemlerinde düzelmelerin yaşandığı, %15 üzeri kilo verildiğinde ise ölçülü seyreden Tip 2 diyabetin olumsuz tesirlerinin geri döndüğü ortaya konulmaktadır. 

Evvel niyet sonra diyet

Obezite ile uğraşta öncelikle hastanın motivasyonu sağlanmalıdır. Kendi sıhhati ile ilgili yükümlülüklerini kabul etmeyen hastada cerrahi dahil uygulanacak hiçbir yol başarılı olmamaktadır. 

Obezite ile gayret için 10 kıymetli teklif

  1. Çok yavaş yemek yiyin ve sofradan 20 dakikadan evvel kalkmayın.
  2. Katı besinleri en az 20 sefer, çorba yoğurt üzere sıvı besinleri en az 10 defa çiğneyin 
  3. Tabağınıza ne koyacaksanız üçte 1’ini bırakın. Üç köfteden 1’ini yemeyin.
  4. Sofradan tam doymadan kalkın.
  5. Her yemekten sonra birinci bir saat içinde on dakika yavaş yürüyüş yapın. Yemeklerden sonra yatmamaya itina gösterin.
  6. Tatlı, yağlı ve hazır besinlerden uzak durun.
  7. Kilo denetiminizin, uzun müddetli beslenme alışkanlıklarınızın ve yemek yeme tekniğinizin olumlu tarafta değiştirilmesi ile kalıcı olacağını bilin.
  8. Yavaş yavaş başlayarak her gün bir 1 saat yürüyün.
  9. Kendinizle hayat şeklinizi değiştirmek üzerine 5 yıllık kontrat yapın ve vazgeçmeyin.
  10. Obeziteden korunmayı hayat hali haline getirin.

Hibya Haber Ajansı

, İktisat > Genel, Hibya Haber Ajansı,

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu